با آفريقاي كوچك آشنا شويد

"پارک ملی کویر" که به آفریقای کوچک نیز معروف است، ‌نمایشگاهی طبیعی از وحوش کمیاب بیابانی و کویری است.

 

وجود کل و بز، قوچ و میش وحشی، گربه شنی، جبیر، یوزپلنگ ایرانی و گونه‌های متعدد و متلون گیاهی و جانوری مختلف،"پارک ملی کویر"را به یکی از مهمترین زیستگاه‌های دنیا مبدل کرده است.

 

‌"پارک ملی کویر"، در واقع شبه جزیره‌ای است که بین دریاچه نمک، کویر ریگ، کویر مرکزی و کویر گرمسار محصور بوده و نمونه بارزی از بیابان‌ها و استپ‌های کم آب است. این منطقه در سطح کره زمین یکی از چند نقطه‌ای است که به عنوان ذخیره‌گاه زمین باید مورد حفاظت قرار گیرد.

 

این منطقه در سال ۱۳۴۳ توسط کانون شکار ایران با مساحت ۶۰۹ هزار و ۴۳۸ هکتار حفاظت شده، اعلام شد و در سال ۱۳۵۵ به پارک ملی تبدیل شد و در سال ۵۷ شورای عالی محیط زیست با آزاد اعلام کردن قسمت‌های جنوبی، آبریزهای کوه سرخ و آبریزهای جنوبی کوه سفید آب را جزو پارک ملی اعلام کرد و مساحت پارک به ۶۷۰ هزار هکتار رسید. در سال ۶۱ با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و امکانات و توانایی های حفاظتی به دو قسمت پارک ملی به وسعت ۴۲۰ هزار هکتار شامل منطقه سیاه کوه، نخجیر، سفید آب و کلیه ارتفاعات و تپه ماهورها و دشت های مجاور آن و منطقه حفاظت شده کویر به مساحت ۲۵۰ هزار هکتار شامل دشت‌های مکوش، سیاه پرده، پرده زرد و ارتفاعات دوازده امام و نره خرکوه تقسیم شد‌.

 

پارک ملی کویر در مساحتی بیش از440 هزار هکتار در جنوب شهرستان گرمسار واقع شده ‌و موزه‌ای طبیعی در نزدیکی پایتخت بوجود آورده است.

 

مجموعه مناظر بکر طبیعی، شامل کوه‌ها، دشت‌ها، دق‌ها، چشمه‌ها، ریگزارها و همچنین زیستگاه برخی از وحوش کمیاب و نادر از جمله یوزپلنگ ایرانی، گربه شنی جبیر، کل، بز، میش و قوچ و انواع پرندگان و خزندگان از جمله این ظرفیت‌ها‌ست.

 

 

 

جاده سنگفرش شاه‌عباسی به طول بیش از30 کیلومتر و تأسیسات آبرسانی قصر بهرام به طول حدود 7 کیلومتر را از شاهکارهای معماری دوران صفوی و از دیگر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های پارک ملی کویر در زمینه فعالیت‌های گردشگری است.

 

کاروانسراها، آب انبارها، حوض‌ها و قصر حرمسرا را از دیگر بناهای تاریخی این پارک است.

 

موقعیت جغرافیایی این پارک و نزدیکی آن به پایتخت نیز از جمله قابلیت‌های آن برای جذب گردشگر است.

وجود تنوع جانوری و گیاهی، وجود بعضی از آثار باستانی مثل قصر بهرام، قصر عین‌الرشید، سیستم انتقال آب، وجود حرمسرا، جاده سنگفرش و ... ابهت خاصی به پارک داده است. 

 

با "آفریقای کوچک" ‌آشنا شوید + تصاویر فوق العاده زیبا

 

با "آفریقای کوچک" ‌آشنا شوید + تصاویر فوق العاده زیبا

 

با "آفریقای کوچک" ‌آشنا شوید + تصاویر فوق العاده زیبا

 

با "آفریقای کوچک" ‌آشنا شوید + تصاویر فوق العاده زیبا

 

با "آفریقای کوچک" ‌آشنا شوید + تصاویر فوق العاده زیبا

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 7 اسفند 1392برچسب:, | 13:4 | نویسنده : رضا |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • حسابدار